Lansată în 27 aprilie 2018 online și distribuită delegaților la cea de-a Douăsprezecea Convenție Internațională Bahá’í, o nouă ediție a publicației For the Betterment of the World (Pentru îmbunătățirea lumii) ilustrează procesul continuu de învățare și acțiune al comunității bahá’í în domeniul dezvoltării sociale și economice.
Publicația, pregătită de Biroul pentru Dezvoltare Socială și Economică al Centrului Mondial Bahá’í, scoate în relief concepte fundamentale ce călăuzesc eforturile bahá’í în domeniul acțiunii sociale. Printre premisele sale cheie se numără aceea că „[t]oți locuitorii pământului ar trebui să se poată bucura de roadele unei societăți prospere din punct de vedere material și spiritual”, precum și aceea că „fiecare populație are dreptul și responsabilitatea de a trasa calea propriului progres.”
O mare parte din publicație este dedicată exemplelor practice oferite de proiecte demarate în diverse locuri din lume, fără a ține cont de dihotomiile tipice – rural și urban, „nord” și „sud”. Lucrarea surprinde un eșantion de demersuri de dezvoltare bahá’í pe un spectru larg, de la eforturile de durată limitată depuse la nivel local de indivizi și grupuri de mici dimensiuni până la programe sofisticate de dezvoltare socială și economică implementate de organizații neguvernamentale de inspirație bahá’í. Publicația mai arată și faptul că, de cele mai multe ori, demersurile de dezvoltare se nasc și avansează în localități care au un pronunțat sentiment al comunității și o conștiință colectivă tot mai acută.
Inițiativele bahá’í de dezvoltare socială și economică vizează aspecte variate ale vieții comunității, iar Pentru îmbunătățirea lumii analizează unele dintre acestea, printre care se numără educația, sănătatea, agricultura, viața economică a comunităților, artele și mass-media, precum și progresul femeilor. Publicația mai analizează și modul în care sunt surprinse și sistematizate cunoștințele de către organizații și de către instituțiile bahá’í de la diferite niveluri ale societății, pornind de la nivelul local până la cel internațional.
Indiferent de caracterul specific și de amploarea unei inițiative, demersurile bahá’í pentru dezvoltare socială și economică funcționează potrivit principiului că populațiile ar trebui să fie protagoniștii propriului lor progres material, spiritual și intelectual, nu doar beneficiarii unor ajutoare sau simpli participanți. Toate inițiativele de inspirație bahá’í sunt motivate de o dorință de a servi umanitatea și a urmări promovarea bunăstării sociale și materiale a tuturor. Luate laolaltă, acțiunile sociale bahá’í reprezintă un proces tot mai mare de învățare care se preocupă de aplicarea învățăturilor lui Bahá’u’lláh, precum și a cunoștințelor acumulate în diverse domenii ale activității umane, la realitatea socială.
Aceasta este a treia ediție a Pentru îmbunătățirea lumii, după cele publicate în 2003 și 2008. Exemplare ale noii publicații au fost puse la dispoziția celor peste 1.300 de delegați care au sosit pentru Convenția Internațională Bahá’í, ce începe la 29 aprilie 2018. Noua ediție poate fi accesată și online, pe Bahai.org.
Împuternicirea morală și spirituală a juniorilor
La mijlocul anilor 1990, Biroul pentru Dezvoltare Socială și Economică (BDSE) a invitat un grup de persoane să analizeze experiența acumulată de comunitățile bahá’í în promovarea alfabetizării. În acest scop, au fost create proiecte-pilot de alfabetizare în mai multe țări. În consultările care au urmat, organizate pentru punerea în comun a observațiilor și pentru reflectarea asupra realizărilor, a devenit tot mai evident că juniorii cu vârstele cuprinse între 12 și 15 ani au un idealism și o energie deosebite și arată o receptivitate aparte la programele care dezvoltă puterea de exprimare. Rezultatul acestor constatări a fost dezvoltarea programului de împuternicire morală și spirituală a juniorilor, care continuă să evolueze prin experiențele acumulate la nivel mondial. Pe lângă predarea mecanicilor simple ale cititului și scrisului, programul își propune să îi înzestreze pe tinerii din această grupă de vârstă cu capacitatea de a înțelege ceea ce citesc și de a își exprima gândurile limpede și elocvent. Accentul se pune pe necesitatea ca vorbele și gândurile pozitive să fie însoțite de fapte curate.
Programul se bazează pe convingerea că scurta și esențiala perioadă a primei adolescențe reprezintă un interval de tranziție în care tânărul își formează idei despre individ și societate ce îi modelează tot restul vieții. Deși, în unele concepții, adolescența este privită drept o perioadă întunecată, o etapă din viață plină de dificultăți și crize, comunitatea bahá’í îi consideră pe tineri protagoniști neprețuiți în construcția unei societăți mai bune. De aceea, programul urmărește să le deschidă juniorilor ochii asupra propriului lor potențial, să le dezvolte talentele și să le orienteze noile abilități către servirea omenirii. Programul este organizat în jurul conceptului de grup de juniori, care funcționează ca un mediu de sprijin reciproc pentru membrii săi. Călăuziți de tineri mai mari, cu rol de „animatori”, juniorii studiază materiale bazate pe concepte morale și spirituale, se implică în activități artistice și desfășoară acțiuni în serviciul comunității.
În prezent, programul se desfășoară în circa 165 de țări și implică peste 160.000 de juniori în peste 17.000 de grupuri. Pentru a veni în întâmpinarea cererii considerabile de care se bucură acest program în întreaga lume, a fost înființată pe toate continentele o rețea de centre pentru diseminarea învățării. Aceste centre, în număr de circa 60 în prezent, oferă instruire pentru coordonatorii programului și contribuie la sistematizarea și răspândirea cunoștințelor acumulate în diverse contexte.
Vocile tinerilor din întreaga lume
Cuvintele tinerilor participanți la program ne oferă o imagine a potențialului acestei grupe de vârstă – a altruismului, simțului dezvoltat al dreptății, setei de a învăța despre univers și dorinței de a deveni agenți ai schimbării pozitive în comunitățile lor. Comentarii ca cele de mai jos provin de la animatori și juniori de pe toate continentele:
„În satul meu sunt mulți fundamentaliști religioși și mulți care sunt mereu gata să intre în conflict. Se luptă între ei pentru lucruri mărunte. Unul crede că, dacă pune mâna pe o bucățică de pământ, aceea devine a lui… Și eu am avut niște pământ care mi s-a luat… După ce am văzut asta, mi-am spus: «Și dacă lucrurile nu ar mai sta așa? Ce-ar fi dacă s-ar instala unitatea și iubirea și dacă aceste gânduri de servire s-ar materializa?» Mă gândesc la cum să fac să se întâmple asta în sat. Pentru asta, vom avea nevoie să progresăm, așa că de ce să nu ajut eu satul să progreseze și să determine aceste schimbări? De atunci, lucrez în această direcție.”
„Cel mai rău lucru din sat este reprezentat de prejudecățile de castă. Oamenii au conflicte din cauza castei căreia îi aparțin. Mie mi se pare că trebuie să schimbăm aceste prejudecăți de castă urgent. Ar trebui să trăim laolaltă în unitate. Însă aici sunt conflicte din acest motiv…”
Comentariile de mai jos oferă o imagine a modului în care eforturile devotate ale tinerilor pot contribui la schimbări pozitive în societate:
„Vecinătatea aceasta s-a schimbat foarte mult. Viața este dificilă aici, chiar și pentru tineri. Înainte aveam multe găști și grupuri, însă acum avem ceva în comun chiar și cu cei pe care îi consideram inamici. Acum facem toți parte din grupurile de juniori.”
„Programul chiar a avut un impact semnificativ asupra vieții juniorilor și a întregii comunități. Dacă treceți azi prin sat, îi veți vedea pe juniori purtându-se foarte frumos… Chiar și acasă la ei, juniorii își ajută familiile să se consulte în mod adecvat, să evite bârfa și să păstreze unitatea familiei în orice moment. Ei încurajează o conduită corectă în toate. Viața spirituală a comunității s-a îmbunătățit semnificativ. Mulți părinți îmi spun că observă o diferență majoră între copiii mai mari, care nu au participat la program, și cei care participă. Dacă unui copil îi vine o idee, el se va consulta cu părinții săi, împărtășindu-le ideea și cerându-le părerea. Lucrul acesta a contribuit la unitatea în sânul familiilor. Membrii lor învață să se consulte și să își respecte unul altuia ideile.”
În unele locuri, programul de împuternicire spirituală a juniorilor a fost adoptat și de instituțiile de învățământ, care l-au pus la dispoziția elevilor lor pentru a contribui la împuternicirea morală a acestora și a le dezvolta capacitatea de a servi societatea. În Kiribati, unde Institutul Educațional Ootan Marawa oferă programul în școlile de Stat, un număr tot mai mare de profesori, directori și părinți au observat că participanții la program se exprimă mai clar, își îmbunătățesc rezultatele școlare și dau dovadă de o conduită mai corectă. Oficialități proeminente din educație au precizat că programul a dus la o scădere a ratei exmatriculărilor, precum și a numărului de cazuri în care elevii se angajează în public în activități dăunătoare precum consumul de alcool. Cu mai multe ocazii, membrii organizației au fost invitați să ia cuvântul la reuniuni oficiale organizate de Ministerul Educației despre importanța creării de medii pentru elevi în care se cultivă sprijinul reciproc și se susțin progresele școlare și transformările comportamentale.