Saptamana Pacii: rolul guvernarii mondiale in instaurarea pacii
11 noiembrie 2020O rezolutie ONU condamna incalcarile drepturilor omului din Iran
23 noiembrie 2020LAS MORAS, El Salvador – În luna martie, când școlile de pe tot cuprinsul statului El Salvador au fost nevoite să renunțe la cursurile în clase din cauza pandemiei, o școală de inspirație bahá’í din această țară a identificat un rezervor uriaș de capacitate în familii, cadre didactice și alți membri ai comunității, care au ajutat la menținerea unui standard înalt de educație pentru toți cei 200 de elevi ai școlii.
„Unitatea a fost esențială pentru progres în această perioadă,” afirmă Vanesa Renderos, directoarea Școlii Riḍván, înființată în 1989. „Învățăm să lucrăm în echipă cu întreaga comunitate pentru a continua educarea copiilor. Cadrele didactice depun mari eforturi pentru elevii lor, străduindu-se să asigure o educație de calitate și promovând concepte morale care au funcționat ca un pilon de stabilitate în această perioadă de criză”.
Marcella Contreras, învățătoare în cadrul școlii, povestește: „Ca toată lumea, și noi trecem printr-un an fără precedent. Totuși, datorită învățăturilor bahá’í despre servire, flacăra speranței a rămas aprinsă pentru părinți și pentru colegii mei, încurajându-ne în demersurile noastre de a-i servi pe elevi, aceste comori fără de preț. În această perioadă, cadrele didactice au învățat să se apropie mult mai mult de familiile elevilor, care au fost integrate în întregul proces”.
La începutul crizei, școala a trimis o serie de chestionare menite să evalueze situația fiecărei familii. Pe măsură ce anul a avansat, școala a reacționat în funcție de fiecare caz individual de fiecare dată când părinții au semnalat o problemă.
Pe lângă orele predate online, cadrele didactice țin lecții la o distanță sigură și pe străzile din vecinătățile unde familiile au acces limitat la internet sau nu au acces deloc. Școala depune acum eforturi, în limitele regulilor impuse de guvern, pentru a reintroduce un număr limitat de cursuri în prezența elevilor cu respectarea măsurilor privind sănătatea publică.
Rene Lemus, colaborator în cadrul școlii, explică cum metodele de predare au trebuit să se adapteze la specificul fiecărui grup de vârstă. „Copiii cei mai mici au nevoie de cea mai mare implicare din partea părinților pentru a învăța în mod eficace. Ei sunt cei care ar avea cel mai mult de suferit în cazul unei întreruperi a procesului educațional, iar metoda orelor online nu dă cele mai bune rezultate cu ei. Așa că Școala Riḍván a creat un program de educație acasă în care învățătorii îi însoțesc pe părinții copiilor mici în demersurile de a le asigura școală la domiciliu”.
Educația morală și spirituală sunt aspecte esențiale în educația școlară a copiilor și au fost integrate și în programele din timpul crizei.
„Ne-am simțit întăriți gândindu-ne la lucrul cel mai important: să ne ajutăm și să ne servim reciproc,” afirmă unul din elevi. Un altul adaugă: „Aspectul spiritual al studiilor noastre mi-a dat toată puterea de care am nevoie pentru a merge mai departe în această perioadă dificilă. Îmi iubesc mult profesorii și colegii deoarece cu toții se preocupă mai mult de nevoile celorlalți și mai puțin de ei înșiși”.
Lemus reflectă asupra colaborării stânse dintre părinți și cadrele didactice din ultimele luni și asupra impactului pe care această colaborare a avut-o asupra comunității în întregul ei. „Pătrunderea școlii în case a avut un efect mai larg ce vizează educația și alfabetizarea unor părinți care nu au avut șansa unei forme instituționalizate de educație când erau mici. Elevul nostru stă în fața ecranului și învață și, în același timp, părintele stă lângă copil și învață și el”.
„În trecut, toate chestiunile privind educația erau lăsate în responsabilitatea școlii. Însă noile împrejurări ne demonstrează că toată lumea trebuie să aibă o contribuție: școala, cadrele didactice și părinții. Ia naștere o nouă cale pentru educația intelectuală și spirituală a unei întregi comunități”.
Articolul în engleză online aici.